VVAZ
Intermedis

Klik hier voor
onze diensten

Intermedis A & A

Verzekeraar weigert vergoeding na slimme auto-inbraak

Geplaatst op: 21-08-2019, 15:47:28

Alles had een reiziger gedaan om de kans op diefstal uit zijn huurauto te beperken. Via moderne digitale methoden wisten inbrekers toch hun slag te slaan, stelde de reiziger. Hij krijgt geen cent van zijn verzekeraar Interpolis

De reiziger zegt €4500 schade te hebben geleden. Interpolis weigert echter uitbetaling omdat er geen sporen waren van inbraak, blijkt uit een uitspraak van de geschillencommissie van het financiële klachteninstituut Kifid. In de verzekeringsvoorwaarden stond uitdrukkelijk dat „er zichtbare inbraakschade aan de buitenkant van het motorrijtuig” moet zijn. Dat is een gebruikelijke bepaling bij reisverzekeringen, stelt het Kifid.

Voorzorgen

In de zaak voor het Kifid legde de reiziger uitgebreid uit welke voorzorgen hij allemaal had genomen om geen slachtoffer te worden van auto-inbraak. Zo had hij bewust een groter model auto gehuurd, zodat de bagage uit het zicht kon worden opgeborgen. Bovendien was de auto niet herkenbaar als huurauto. Ook had hij een op het eerste gezicht veilig parkeerterrein uitgekozen en zijn kostbaarheden uit de auto meegenomen. Volgens de reiziger waren de verzekeringsvoorwaarden achterhaald en had de verzekeraar mee moeten gaan met zijn tijd.

Bevoegdheid

Het Kifid hield de consument, zoals meestal in verzekeringszaken, aan de letter van het contract. Interpolis mocht schade door digitale inbraken van dekking uitsluiten. „Het is immers de bevoegdheid van elke individuele verzekeraar om de grenzen waarbinnen hij dekking wenst te verlenen, te bepalen”, aldus de uitspraak. De geschillencommissie vond ook niet dat Interpolis de consument hier vooraf actief over had moeten informeren.

Bron: bijdrage van Pieter van Erven Dorens van 21 augustus 2019 op www.dft.nl

Vorige pagina